donderdag 4 augustus 2011

AMBON II

Zoals ik al eens schreef moet je voor je naar Indonesië zeilt een visa hebben en een Cait (cruisingpermit) geregeld hebben, iets wat Piet van de Sabbatical aan den lijve ondervindt.
Zelf heeft hij een visa van 1 maand maar is naar hier gekomen met een crewlid die geen visa heeft en een Cait heeft hij ook helemaal niet. Hij dacht dit wel eventjes in Indonesië zelf te regelen.

In Saumlaki bleek dit geen enkel probleem. Saumlaki is geen ‘Port of entry’ en bijgevolg zitten daar geen douanen of andere instanties die daar moeilijk over doen. Ook Banda gaf geen problemen, je had daar wel een ‘portcaptain’ maar die was al tevreden als die een kopietje van je paspoort kreeg. Verder vroeg en moest die niets.

Maar in Ambon, een officiële Port of entry is het wel eventjes andere koek. Daar mag je niet van boord voor je ingeklaard hebt en je papieren kunnen maar beter in orde zijn ook. Je paspoort wordt afgestempeld, de crewlist krijgt een stempel, ze willen van al je bootspapieren een paar kopietjes, je moet verklaringen ondertekenen dat je geen verboden (voor Indonesië) medicatie aan boord hebt (indien wel, zoals morfine ed, wordt die verzegeld), dat je geen cargo mee hebt en vragen achter je cait en de agent of organisatie die dat laatste heeft geregeld.
Voor ons geen enkel probleem, want wij waren mooi met alles in orde.

Piet kreeg eerst al problemen omdat hij zijn crewlid illegaal het land had binnenbracht en vervolgens omdat hij geen vergunning heeft voor zijn boot.
Hij dacht dat als hij zich alsnog inschreef voor de Sail Maluka - uiterste inschrijvingsdatum was 30 juni- Hellen de Lima, de organisatrice van de rally dat wel allemaal voor hem in orde zou brengen. Maar dat kan dus niet. De Cait moet op voorhand aangevraagd worden in Jakarta en dat duurt wel eventjes voor die in orde is. En in Indonesië zijn regels nu eenmaal regels.

Omdat hij laag zit met water en voedsel krijgt hij één dag om proviand in te slagen , maar moet dit doen onder begeleiding van de immigratiepolitie. Wanneer hij toch in zijn eentje naar de markt gaat en water regelt, worden die van de immigratie serieus pissig en willen hem meteen het land uit.

Hellen de Lima vraagt aan Kind of Blue of zij Piet kunnen overtuigen om weg te varen, want naar haar wilt hij niet luisteren. Hij zit nochtans dik in de problemen, want de politie van Ambon staat zo goed als klaar om hem en zijn opstapper te arresteren, de boot te verzegelen en de Nederlandse Ambassade te verwittigen.

Nadat Anita zich eens goed heeft kwaadgemaakt op Piet beseft hij eindelijk hoe benard zijn situatie eruit ziet en vaart in de vroege avond weg, richting Maleisië.
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen: