vrijdag 24 augustus 2012

HERSTELLING NARID 24 aug tot 2 sept

Omdat het een beetje moeilijk is om de herstellingswerken aan de Narid te verwoorden, volgt hier een foto-verslag.

Maar voor de niet-zeilers onder jullie, eerst even een schets en een woordje uitleg wat betreft schade



Onder verstaging wordt het geheel van stagen verstaan die gebruikt worden om een mast op een schip overeind te houden. Een stag is een (dik touw) of een staaldraad dat loopt van een zo hoog mogelijk punt in de mast naar een vast bevestiginspunt of putting op dekniveau van het schip. Onderdeks is de putting verankerd  met een dikke stalen trekstang die met stalen platen aan een rib is bevestigd.
In ons geval is de trekstang gebroken vlak boven de bevestigingsbout en is de rib een stukje afgescheurd van de zijstringer.





Voor we aan de werken kunnen beginnen moeten we eerst het boekenschap afbreken en de binnenbekleding van de wand verwijderen.


Omdat een trekstang uniek is voor elke boot en die hier in de Filippijnen in geen geval te verkijgen valt, laten we de trekstang oplassen door een professional.




Nu kan Dirk beginnen met de rib en spant  (zijstringer) zuiver te kappen,  te schuren en gereed te maken om te bewerken met glasmat en epoxy.





En om het geheel wat steviger te maken als voorheen, zet hij nog een stukje tussen de rib en het spant.



Nu kunnen de glasmatten met epoxy op de rib gezet worden om de constructie weer ijzersterk te maken.


Zes lagen glasmat worden erop gezet


De epoxy moet nu eerst drogen en uitharden voor Dirk verder kan




Als de epoxy droog is kunnen de stalen platen, waarmee de trekstang op het spant is vastgezet, terug gemonteerd worden.


Tussen de plaat links boven en de zijstringer is wel een opening die moet opgevuld worden met een epoxyfilet en eveneens moet uitharden voor de trekstang weer belast kan worden.



Nu alles weer mooi in elkaar zit, kan de verstaging weer aangespannen worden op de putting


En het interieur weer aangekleed worden


Voila, je ziet er niks meer van.



























Geen opmerkingen: