maandag 3 september 2012

PUERTO PRINCESA


Nu de herstelling klaar is kunnen we bijna weer gaan varen. Ja ja bijna, want we hebben nog een paar nieuwe problemen gelokaliseerd.

Om te beginnen hebben we een paar haarscheuren ontdekt in  een terminal aan de stuurboordzijde (aan de andere kant dus van de gebroken trekstang ) en nu we zoveel moeite gedaan hebben om de mast recht te houden, willen we die echt niet alsnog verliezen. Zo’n terminal is de spanner waarmee je de verstaging  aanspant op de putting , de plaat op het dek die verbonden is met de trekstang. 
Omdat je er zeker van mag zijn dat zelfs zo’n fijne haarscheuren vroeg of laat volledig doorbreken, moet die dus eerst of vervangen (beetje moeilijk hier in Palawan) of opgelast worden voor we de zeilen weer hijsen.



En dan moeten we ook nog eens goed wat aandacht besteden aan de motor.  We hebben namelijk nog altijd veel vibratie op het stuur als we op motor varen. We dachten dat dit probleem opgelost zou zijn met de nieuwe schroefaslager die we in Kudat - toen we boven  stonden op de werf - hadden gestoken, maar niet dus. Die oude lager was anders inderdaad uitgelabberd en aan vernieuwing toe, maar blijkbaar was die niet de enige oorzaak van de trillingen. Daarom vermoeden we nu  dat de motorsteunen ook aan vervanging toe zijn. We kunnen dit pas zeker weten als we motorsteunen vanonder de motor uit halen, maar dat is natuurlijk niet zo gauw gedaan. En daar moet toch nog eens eerst over nagedacht worden hoe we dat weer voor elkaar moeten krijgen. 

Geen opmerkingen: