vrijdag 7 september 2012

PUERTO PRINCES


Jongens jongens toch, het ene probleem is nog niet opgelost of het volgende is er alweer en eerlijk gezegd mag het nu wel ophouden want het wordt  niet meer plezant.

Met de oude bak waar de batterij inzit  - en die vervangen moet worden door een grotere - te slopen, zijn we erachter gekomen dat de skeg waar de schroefas doorloopt beschadigd is. Er zit een heel fijn barstje in de skegsteun aan de binnenkant van de boot  waarlangs een drupje water naar binnen sijpelt. Er komt zo weinig water naar binnen dat we nog lang niet aan het zinken zijn, maar dat scheurtje in de skeg  zou wel de oorzaak kunnen zijn van de trillingen op de schroefas en het stuur en moet hoe dan ook hersteld worden. Eigenlijk denken we dat dat barstje er al 3 jaar zit, van toen we in Grenada (Carieb) tijdens de haulout  de schroefaslager hebben laten vernieuwen. Die gasten hebben toen met een dikke hamer op de lager zitten kloppen omdat  ze die niet los kregen, maar dat mag dus absoluut niet. Waarschijnlijk hebben ze toen de skeg beschadigd maar was de schade zo miniem dat je niets van kon zien en er niets van ondervond. Maar toen wij in Borneo, op de Rajang rivier een visnet in de propeller kregen, is dat vermoedelijk erger geworden.

Om dat barstje te repareren moet de boot uit het water. Inderdaad geen plezant nieuws want we hebben nog maar juist een haulout gedaan, maar niks aan te doen.  We moeten dus terug naar de Penuwasa werf in Kudat en liefst al zeilend. En voor dat mogelijk is, moeten we eerst weer een terminal hebben voor de stag, want dat oplassen van die ene met die haarscheurtjes is mislukt.

Geen opmerkingen: