vrijdag 14 oktober 2011

NAAR SNGAPORE 14 tem 18 oktober


In konvooi vertrekken we naar Singapore. Kind of Blue heeft namelijk een probleem met hun motor, de gearbox doet het niet meer en kunnen de motor helemaal niet gebruiken. En in Indonesiƫ krijg je zoiets natuurlijk niet gemaakt. Dus zeilen we met een groepje van 5 jachten, waaronder 3 grote met een sterke motor om Kind of Blue te slepen en wij, om indien nodig assistentie te verlenen en vooral om de groep groter te maken bij het oversteken van de drukste Shipping Lane in de wereld.

De eerste dag is er anders wel genoeg wind om te zeilen en zoals gewoonlijk ligt Kind op Blue helemaal op kop, voor Revelation, Sea Topaz, Gemimi en ons. En omdat het een beetje blijft waaien, blijven zij doorgaan om zo ver mogelijk te geraken op eigen kracht. We laten de eerste mogelijke stopplaats links liggen en blijven de hele nacht doorzeilen.

De volgende morgen komen wij vlak na zonsopgang aan de evenaar. Hoewel uitgezonderd de Gemini de rest al een heel stuk voor ligt, stoppen wij toch eventjes en ankeren knal op de evenaar in 12 m water. Wel grappig, de GPS gaat van 0.00.000Z naar 0.00.000N.


We drinken samen met Neptunus een borreltje, bedanken hem omdat we tot hiertoe zonder problemen over zijn zeeƫn hebben mogen varen en zwemmen vervolgens met Kimberley en Frans een paar keer over de nul-meridiaan.

In de vroege namiddag arriveren we op Pulau Mesanak, waar we met z’n allen eventjes uitrusten en blijven slapen. Hoewel uitrusten, de ring van de stuurautomaat die op het stuur staat gemonteerd is juist helemaal uiteen verbrokkeld. En die ring hadden we nog maar pas vernieuwd in Darwin!($150) Dikke rommel dus zo’n Raymarine Wheel Drive. Enfin we hebben nog een hele oude ring liggen, van de vorige pilot en van het merk Autohelm ( dat niet meer gemaakt wordt) en met een paar aanpassingen is die compatibel met de Raymarine. Ziet er bovendien ook veel steviger uit.

Dag 3, van Mesanak naar Batam hebben we helemaal geen sprietje wind en terwijl ‘Revelation’ ‘Kind of Blue’ sleept, blijven wij andere jachten in de buurt. In plaats van wind krijgen we een serieus onweer in onze nek. Een zwarte wolk schuift voor de hemel en een gordijn regen valt naar beneden, met bliksemschichten en donderslagen angstaanjagend dichtbij. We zien nog maar alleen de boot die vlak voor ons vaart en de rest is verdwenen in de regen. En dat in het drukke vaarwater tussen de eilanden Batam en Bintam. Op de radar zien we tientallen boten, maar buiten... niks.

In de Tering baai, in het noorden van Batam zoeken we een plekje om te overnachten en nadat we eerst een borreltje doen op Revelation kruipen we er vroeg in, opdat we morgen fris en monter zijn om de shipping lane van Singapore over te steken.

De shipping lane van Singapore oversteken lijkt op een autosnelweg oversteken, alleen zijn het hier geen auto’s, maar meestal grote containerschepen. De lane in het kanaal Calais-Dover is er een landweggetje tegen. Nochtans geraakt de sleep Revelation-Kind of Blue zonder probleem aan de andere kant. Het is dan ook echt heel goed te doen, zolang je maar niet naar de AIS kijkt, want dan krijg je zenuwen.

Tegen de middag laten we het konvooi achter in Raffles Marina in Singapore en varen zelf nog 5 mijl de rivier op - tussen Maleisie en Singapore - naar Puteri, aan de Maleisische kant van het water. We komen daar aan in een spiksplinternieuwe sjieke marina maar blijven er maar net lang genoeg om even een noedeltje te eten. De jachthaven op zich is nochtans heel mooi en heel voordeling van prijs, maar ligt ver van alles weg. Eenmaal per week is er een shuttle naar het busstation waar je de bus naar Singapore kan nemen en eens per week een schuttle naar de avondmarkt een beetje verder. De rest van de week moet je steeds een taxi nemen om ergens te geraken en dat in overweging genomen, draaien we ons om en varen terug naar Singapore. Naar de luxe Raffles Marina, waar per dag verschillende gratis shuttles zijn naar de stad en die de eerste maand maar de helft van het normale tarief aanrekent per ligplaats.

Geen opmerkingen: