woensdag 7 december 2011

Johor Bahru - Pangkor 7 tem 10 december

Onze buren op steiger 1 in Danga Bay marina geloven er niet meer in, we zeggen het tenslotte ook al twee weken, maar vandaag vertrekken we echt.
Om 8 am gooien we los en varen de wijde wereld weer in.

We zouden maar tot Pulau Pisang varen, een kleine dagtocht van rond de 40 nm, maar als we daar vroeg in de namiddag aankomen hebben we helemaal nog geen zin om al te stoppen. We gaan juist zo lekker en het voelt zo goed om weer in beweging te zijn, dat we maar gewoon doorvaren.

,s Nachts is het wel enorm druk in de Malacca Strait. De scheepvaartroute wordt intensief bevaren en rechts van de lane zitten veel vissers en juist langs de lane varen dan weer erg veel sleepboten en die laatste zijn erg vervelend. Die zien we niet op AIS omdat die op het B kanaal uitzenden (wij kunnen alleen A ontvangen) en hebben de neiging om altijd juist voor onze neus af te draaien.

Port Dickson halen we de volgende dag voor de middag. Weer zo vroeg op de dag om al te stoppen! Zeker omdat we niet van plan zijn om Port Dickson of Melaka nu te bezoeken, dat willen we te goed houden voor op de terugweg als we naar Borneo gaan. ‘ t Is dat als we Phuket voor Kerstmis willen halen, we nu niet overal kunnen gaan toeristen. Maar een uur later draait de wind recht op kop en met de stroming die we mee hebben, resulteert dat in een erg vervelende zee. En na een korte nacht met heel weinig slaap hebben we daar nu precies niet echt zin in en sturen dan maar naar de ankerplaats 5 mijl ten noorden van Port Dickson. Volgens onze informatie is dit een uitstekende plaats om uit te rusten maar wij ervaren dat toch een beetje anders. We rollen en stampen hier zo ongezellig op de golven dat we na een paar uurtjes slaap om 6 uur s avonds besluiten om weer ankerop te gaan. Ondertussen is de wind ook weer een beetje gedraaid en kunnen we bijna een hele nacht rustig zeilen onder een volle maan met alleen maar af en toe een visserke op onze weg.

Dag 3 halen we ons doel niet, maar varen 30 mijl voor Pangkor een rivier op waar we een mooie beschutte plek vinden voor de nacht.

De volgende morgen zijn we alweer vroeg uit de veren en hoewel het er op het eerste zicht niet naar uitziet, kunnen we toch weer goed zeilen. Er staat maar een heel licht briesje, maar dat waait nogal scherp onze zeilen binnen en met de 1,5 knoop stroom mee is het weer leuk zeilen.
Rond de middag arriveren we in Pagkor waar we een dag of twee, drie willen blijven.