Zeven dagen liggen we in de jachthaven, nochtans is het
eigenlijke werk aan de mast zo gepiept. Het is wel even wringen om de topwanten
uit de mast te krijgen, maar de hele verstaging, die nieuw was toen we aan onze
reis begonnen, is nog in perfecte conditie. Hetgeen dat we wel moeten vervangen
hadden we meegebracht van België afgelopen zomer. Nieuwe stagspanners, twee
nieuwe zalinguiteinden en een nieuw blok voor de genuaval inclusief grote, uit
een speciale legering gegoten poprevetten voor het blok in de mast te
bevestigen, en die poprevetten die zorgen ervoor dat we zo lang in de
jachthaven blijven liggen zonder mast. Onze poprevettetang is namelijk te klein
voor die dikke revetten. En niemand kan ons helpen aan een grote tang. De manager van de jachthaven gaat op zoek in
Krabi. De winkelbediende van
‘Eastmarine’ (het bijhuis van de gekende chandler in Phuket, die in Krabi 1
halve dag in de veertien dagen open is) gaat op zoek in Phuket , maar na enkele
dagen vruchteloos wachten geven we de popreveten op. Zoals gewoonlijk trekken
we onze plan en bevestigen het blok op een andere manier. Zeker even stevig,
alleen iets moeilijker om eventueel nog eens te vervangen, maar we denken
positief en gaan ervan uit dat dit niet meer nodig zal zijn.
Als de mast weer op de boot staat, hebben we nog een dag
nodig om de giek en de zeilen weer te installeren en dan zijn we klaar om naar
Phuket te zeilen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten