donderdag 24 januari 2013

AO CHALONG / PHUKET 24 tot 28 jan

Als we ons dan geinstalleerd hebben in Ao Chalong, huren we een scooter om naar Rolly Tasker te gaan. De grootste zeilmaker/rigger in heel zuidoost Azie. En groot is Rolly Tasker inderdaad, maar we komen toch van een kale kermis weer thuis.

Een nieuwe stagspanner is zowat het belangrijkste wat op ons lijstje staat. We hebben dan wel inderdaad een nieuwe spanner in de Filippijnen laten maken, maar dat is maar een voorlopig geval gemaakt uit gewoon staal, dat nu tegen 100 per uur aan het roesten is. Nu hebben we alleen maar de body nodig van de spanner, maar dat kunnen we in Rolly Tasker niet kopen. Het is alles of niets en bovendien in Chinees roestvrijstaal, wat bekend staat als goedkope prul, waar ze hier een fortuin voor vragen. ‘Ja’ legt de rigger ons uit ‘de eerstvolgende rigger is ofwel in Darwin ofwel in Qatar, dus we kunnen het ons veroorloven om de prijzen zo hoog te zetten.


Kapjes voor op de einden van de zalings is ook een belangrijk onderdeel dat hoognodig vernieuwd moet worden, maar we krijgen te horen dat Rolly Tasker geen zaken meer doet met de masten fabrikant Z-spar. Neem zelf maar contact op met Z spar en veel geluk ermee.

Een blokje voor in de giek van 35 mm evenals het asje waar het blokje op zit kunnen we ook vergeten. En voor het kapotte blok dat boven in de mast zit hebben ze hier ook geen vervanging. Dat laatste kunnen ze wel zelf maken voor ons, maar daar moeten we toch eens eerst over nadenken.

Dan hadden we ook nog graag een nieuwe gasveer gehad voor de giekophouder. Die veer is een tijdje geleden stuk gegaan en we zeilen sindsdien zonder giekophouder, wat geen enkel probleem oplevert, maar toch zouden we graag heel de mast en rigging weer in zijn originele staat herstellen. Maar natuurlijk...verkoopt RT ook geen gasveren. "Ga maar eens in de industrie kijken, daar gebruiken ze dezelfde gasveren’ wordt ons aangeraden.

Tot slot moeten we de voorraad plastic kogellagers voor de grootzeil-uitroller een beetje aanvullen en die hebben ze in alle maten, maar daar hebben we nu juist de maat niet van genomen. Och, voor dat laatste springen we nog wel eens binnen als we in de buurt zijn. Voor al de rest gaan we eerst eens bij onze Belgische rigger informeren, want ik denk dat ze hier in Phuket vergeten zijn dat het tegenwoordig geen enkel probleem meer is om dingen via de post van overal ter wereld naar Thailand te versturen en we hebben sterk het vermoeden dat ze in Belgiƫ (waar veel concurrentie is) veel betere service verlenen en betere prijzen hanteren.

Als we klaar zijn in RT, enfin klaar...rijden we door naar Boat Lagoon Marine op bezoek bij Dick en Anita van Kind of Blue. Ja ja, die Dick en Anita, waar we in augustus afscheid van hebben genomen toen we naar de Filippijnen gingen. Wij zouden na een paar dagen Palawan naar Zuid Afrika zeilen en Kind of Blue is helemaal onder Borneo door, via Singapore naar Thailand gevaren en na zoveel maanden is het echt heel leuk om hen terug te treffen en moet er veel bijgepraat worden. In Boat Lagoon komen we ook Rob en Mieke van de ‘Stamper’ en Drew en Lili van ‘Revelation’ tegen en het is echt wel plezant om hen allemaal terug te zien.
Nu zijn Dick en Anita al eventjes in Thailand en hebben hier in Boat Lagoon een refit gedaan aan hun Kind of Blue. De romp is opnieuw geschilderd, de hele binnenkant staat weer vers in de vernis en alle oneffenheden zijn uit de kuip verwerkt en KoB ziet er echt schitterend uit. Helemaal weer als nieuw. Kijk maar eens op
www.kindofblue.info.
Van zondag af draait de wind een beetje en komt er een heel vervelende zee deining de baai van Chalong binnen. Een beetje ambetant om bij te vernissen want daar ben ik terug aan begonnen nadat ik de KoB heb gezien ;-)
 
 

1 opmerking:

Peter zei

Een zeer interessant artikel met leuke informatie. Ik vind het een top project die gelukkig geslaagd is. Het eindresultaat mag er dan ook zeker wezen.