We zijn eindelijk zover dat we nog eens een stukje kunnen gaan varen, terug naar Kudat om daar verder te werken aan de Narid.
Mast: check staat terug stevig in de verstaging
Stagspanner check nieuw
Batterijen check nieuw
Dinghy check nieuw
motorsteunen (4) check nieuw
water check volle tanks
proviand check fricassee en balletjes in tomatensaus al klaar gemaakt en nog e genoeg extra eten om twee weken te overleven
weer check 15 tot 20 knopen wind voornamelijk vanuit het oosten
Om 10 uur halen we het anker op en varen eerst een paar rondjes op de ankerplaats om de motor te testen en te kijken of de gland (afdichting van de schroefas die voorkomt dat water langs de schroefas binnen dringt) niet heet loopt. Als na een rondje of vier de motor niet staat te bibberen op zijn nieuwe voeten en de gland niet warmer is als lauw, kiezen we voor het ruime sop.
In het begin doen we het een beetje voorzichtig aan, niet teveel zeil tegelijk, maar het is zo lekker om na zo lang weer te zeilen, dat we al snel het volle tuig zetten.
Rond 9 p.m. komen we aan Rasa eiland en hebben dan de keus om te stoppen en een nachtje rustig te slapen, of gewoon door te gaan. Maar omdat onze ETA te Kudat op dat moment nogal ongelukkig uitkomt (midden in de volgende nacht) kiezen we voor het eerste. Natuurlijk verandert die geschatte aankomsttijd nog wel ettelijke keren afhankelijk van de wind en onze snelheid, maar we mogen dan nog tot 9 uur vertraging hebben om met daglicht de Duckpond binnen te varen.
De volgende morgen willen we een vroege start maken, maar geraken niet uit ons bed en is het al bijna 6 uur voor we ankerop gaan. Het is een erg bewolkte dag met veel squall’s waar we gelukkig eens geen last van hebben maar alleen voordeel. De squall’s zitten namelijk altijd net voor ons en omdat zo’n klein weerfront de wind naar zich toe zuigt, worden wij als het waren vooruit gezogen.
Een leuke zeildag dus en ook ‘s nachts gaat het goed, tot we rond 5 uur in de morgen aan de riffen van de Balabac Street komen. De wind valt dan zomaar ineens weg en omdat we ondertussen toch niet meer zo zeker zijn dat de motor echt goed staan (de gland wordt precies toch een beetje te heet) dobberen we op zeil aan een snelheid van 2 knopen tussen de riffen. Gelukkig gaat het allemaal goed en arriveren we tegen de middag in Kudat, waar we ons in de nieuwe (nog gratis) marina in een box leggen.
In de namiddag gaan we luisteren bij de Penuwasa werf wanneer die ons uit het water kunnen halen zodat we het minischeurtje aan de strut kunnen repareren en spreken meteen af voor een haulout voor morgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten