woensdag 1 januari 2014

EFFE EEN KORTE SAMENVATTING

 ’t Is lang geleden dat ik nog eens iets geschreven heb, maar zoals je al wel gedacht had hebben we inderdaad onze wereldreis een poosje onderbroken. Na de laatste post van 4 mei 2013 zijn we via de bekende weg terug naar Langkawi in Maleisië gezeild en hebben onze Narid dan opgelegd om een tijdje alleen achter te laten. We hebben elk hoekje en kantje gepoetst  om haar zo ongezellig mogelijk te maken voor ratten, kakkerlakken en schimmels en allerlei ander ongewenst leven die eventueel zouden overwegen  om tijdens onze afwezigheid de Narid te kraken. Vervolgens  hebben we haar dan op de kant gestald en zijn dan naar België  gevlogen een paar maanden.

Na een prachtige  zomer (hoe kon het ook anders, we hadden  immers onze reistassen vol zonneschijn gepropt) en een mild beginnende herfst zijn we dan einde oktober teruggekeerd naar Maleisië, waar we onze Narid in een op het eerste zicht onberispelijke staat terug vonden.  Gauw effe jaarlijks onderhoud doen (nieuwe antifouling smeren en de romp polijsten) en binnen de week drijven we weer dachten we, maar zo vlot liep het niet. Er was meer werk aan de winkel dan alleen maar schuren, schilderen en waxen.

Het stuur draaide namelijk heel zwaar  en dat kwam doordat de lagers in de stuurstand volledig verroest waren. Om dat te herstellen, moest heel de stuurstand eruit en omdat we dan toch goe bezig waren, hebben we de kast die de vorige eigenaar rond de stuurstand gebouwd had afgebroken en de hele pedestaal weer origineel gemaakt.


Vervolgens bleek het roer ook serieus wat aandacht te vragen want tijdens het verplaatsten van onze boot op de werf (toen wij in België waren) hebben ze dat beschadigd. Wat er juist gebeurd is hebben ze ons niet willen vertellen maar we vermoeden dat onze boot bijna uit de travelift is gevallen en het roer tegen de grond gesmakt is. Enfin, er zat een gat aan de onderkant van het roer dat we weer hebben opgevuld  en voor alle zekerheid hebben we de zwakste delen van het roer (voor en onderkant)  ook maar gelijk verstevigd met 2 lagen glasmat.


't zal wel niet zijn dat het stuurwiel niet vlot meer draaide


er komt nog een nieuwe tafel ,maar zo ziet het er nu uit

zo zag het er eerder uit
Na drie weken was onze to do list eigenlijk alleen maar groter geworden dan kleiner, maar omdat de ‘B&V Marine’ werf waar we stonden zo slecht gemanaged wordt en onze boot daar in onze afwezigheid zo mishanded was geweest (zie brief hieronder)  wilden we daar zo snel mogelijk weg. Dus zogauw de antifouling erop zat zijn we weer te water gegaan en hebben de verder dringenste werkjes verder afgewerkt in Rebak Marine.

 Barry,

We left our beloved yacht ‘Narid’ in your B & V boatyard for five months. This proved to be a very expensive mistake. Your boatyard is by far the worst we have ever encountered.

You don’t seem to understand even the basics of running a business. When we arrived back after a long flight from Europe, we were ‘welcomed’ by your son. He said we’d come back too soon and they hadn’t had time to replace the stanchion he’d broken while moving ‘Narid’. At the same time we noticed that the stands supporting ‘Narid’ were so over-tightened with a casually-applied heavy hammer that her polyester hull was depressed by an inch or more in the area of the seven-square-inch pads. It was painful to see ‘Narid’ so abused. 

While we were away, ‘Narid’ was moved several times. It seems that each time ‘Narid’ was moved she was further damaged.  Aside from the admitted broken stanchion there was a ruined life-line, her rudder needed repairs (probably from where it had hit the ground) and her ‘babystay’ chainplate had been ripped out.  Around the wrecked ‘babystay’ chainplate there was a three millimetre gap, into which the rain poured. On our return from Europe we had to repair not only the ‘babystay’ chainplate, but also a large area of deckhead/ceiling which had rotted away.

Your son seems to play with boats on the Travel-Lift as if they were ‘Lego’ toys. He needs to be properly trained and carefully supervised. Unfortunately you apparently refuse to accept responsibility for damage caused by any of your employees. We, as customers, are obliged to take out full insurance. But B&V Marine is apparently uninsured. When you mess up, you think it is perfectly acceptable to simply say: ”It’s not our fault!” This is not good enough. Your yard is clearly a “High-Risk” area for yachts.

When we were finally ready to launch you told us that prices had increased by 30%. In your words “For you it’s just peanuts. Shut up and pay. No cash no splash.”  At risk of repeating ourselves, you simply don’t seem to understand the even the basics of running a successful business.
We want to make sure that none of our friends are tricked as we were. We will do our best to make sure that the Cruising Community avoids your yard at all costs.

Yours sadder but wiser,
Dirk & Anneke, SV Narid

 De eerste week van December zijn we dan naar Thailand gezeild, om er zeker van te zijn dat we er aankwamen voor onze visiete. Twee weken hebben we dan vrienden aan boord gehad en het was leuk om Phuket en de prachtige Phang Ngae baai nog eens te zien alsof het de eerste keer was.

Oud naar Nieuw vierden we op de Narid met Patrick & Elizabeth van Labarque, Frans & Lucia van Dalwhinnie en Dick & Anita van Kind of Blue in Patong/Phuket. Volgens ons moet Patong op deze dag niet veel onderdoen voor Sydney. Vanaf zeven uur ‘s avonds tot diep in de nacht  werd de baai  verlicht door vuurwerk met een heus hoogtepunt om middernacht. Niet zo georganiseerd als in Australie, maar samen met de duizenden wenslampionnen toch bijna even spectaculair.





1 opmerking:

Unknown zei

Nu maanden later,denken we nog met regelmaat aan die geweldige weken bij jullie aan boord.
We hebben het leven als cruiser een klein beetje mogen meemaken en zo gezien wat jullie leven momenteel inhoud. Het is zeker niet altijd rozengeur en maneschijn. Maar genieten doe je er iedere minuut.
Dus nogmaals bedankt voor die geweldige ervaring!!
Goede vaart en kom heelhuids op jullie volgende bestemming(en)!