Tussen de Alcaro Bay en Darwin zitten nog twee lastige stukjes. Namelijk Cape Don en Cape Hotham. Bij de eerste Kaap wordt de helft van de Arafua Sea (de zee tussen Papua New Guinea, Indonesië en Australië) door de smalle Dundas Street de Van Diemen Golf ingeperst en 60 nm verder, bij de tweede Kaap, wordt die door nog een smallere straat de Beagle Golf ingewrongen. Of andersom.
Het kan daar dus serieus stromen en ja, lastig is dat eigenlijk niet, maar je moet wel goed tellen om er op het juiste moment te zijn zodat je de stroom in je voordeel hebt.
Om 5.30 am gaan wij ankerop en zijn eigenlijk iets te laat. Bij het ronden van de Kaap hebben we wel 3,5 kn stroom mee, 6 Beaufort scherpe wind en halen met een half tuig snelheden tot 11,3 knopen!!! maar na 4 uurtjes al neemt de stroom af en keert zelfs.
Nu was het oorspronkelijk de bedoeling om voor het volgende ‘lastige stukje’ te overnachten en dat de volgende dag te doen. Maar omdat we nu juist op het goede moment bij Cape Hotham zijn en geen zin hebben om morgen nog eens zo vroeg op te staan gaan we gelijk door. Wel zonde dat de wind zo ineens verdwenen is, want het tweede deel moeten we helemaal op de motor doen.
Om 10 uur ‘s avonds komen we aan in Darwin. Onze laatste stop in Australië want van hier gaan we naar Indonesië. Maar dat is pas voor binnen een kleine 3 weken. Eerst even uitblazen van de om en bij 2800 nautical mijl die we hier gezeild hebben en ons bootje weer tip top in orde brengen voor de volgende run.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten